09 April 2009

Peribadi Rasulullah S.A.W. - Sepintas Lalu

Tokoh-tokoh yang mencapai kejayaan besar di dunia ini, terutamanya nabi-nabi dan pejuang-pejuang pembaharuan adalah dianugerahkan dengan peribadi karisma dan keperibadian inilah yang memberikan mereka kekuatan untuk menggerakkan pembaharuan, memimpin gerakan-gerakan dan membangunkan suatu susunan baru yang berasaskan kepada suatu cara pemikiran tertentu. Justeru itu, dalam usaha mengkaji perjalanan Rasulullah S.A.W., kita seharusnya meneliti dan menilai peribadi pembangun umat manusia ini.

Rupa paras seseorang boleh membantu menjelaskan akan peribadinya. Bentuk binaan tubuh badan, sifat fizikal, rupa bentuk anggota-anggotanya adalah gambaran tentang akal dan akhlaknya. Wajah menggambarkan akal seseorang, ia adalah buku yang sentiasa terbuka bagi menerangkan sifat-sifat sejarah kejayaan yang akan dicapainya pada masa akan datang.

Kita tidak mempunyai apa-apa gambar manusia paling agung ini untuk dilihat kecantikannya, kerana baginda sendiri mengharamkan rupa parasnya diukur atau dilukis, ditakuti ianya akan disalah gunakan atau mungkin disembah. Andainya keadaan itu berlaku maka sudah tentulah ianya membatalkan rukun Islam yang paling asas. Semua gambar-gambar baginda yang dilukis oleh orang-orang bukan Islam adalah khayalan semata-mata dan diilhamkan oleh pandangan mereka yang berat sebelah (bias) tentang Rasulullah. Lantaran itu, kita hanya mempunyai potret-potret lukisan pena oleh sahabat-sahabatnya, yang memberikan gambaran sepintas lalu rupa parasnya.

Abdullah bin Salam ialah seorang Yahudi yang alim, apabila ia melihat sahaja Rasulullah, lantas ia yakin akan benarnya risalah yang dibawa oleh baginda dan beliau terus memeluk Islam. Katanya, "Sebaik sahaja aku melihat Rasulullah, aku sedar bahawa wajah ini bukan wajah seorang penipu."

Seorang sahabat yang lain, Abu Ramsa Taimi berkata, "Aku pergi kepada Rasulullah bersama anak lelakiku dan orang ramai menunjukkan baginda kepadaku. Bila sahaja aku memandangnya lantas aku yakin ia sebenarnya seorang Rasul."

Sebuah kafilah pedagang-pedagang telah datang ke Madinah dan berkhemah di luar kota. Secara kebetulan Rasulullah melalui tempat itu dan membeli seekor unta, baginda berjanji akan mengirim bayaran dari rumahnya. Pemilik unta itu merasa bimbang kerana ia mempercayai seorang lelaki yang tidak dikenalinya. Tetapi ibunya menjelaskan dengan berkata, "Jangan bimbang, aku telah melihat wajah seorang lelaki yang bersinar seperti purnama. Seorang yang memiliki paras sedemikian tidak akan menipu dan jika ia tidak mengirim bayaran unta itu, aku sendiri akan menjelaskannya." Bagaimanapun kemudian, Rasulullah menghantarkan kepadanya kurma yang bernilai lebih dari harga unta itu.

Telah berkata ibu dan ibu saudara Qarsafa, "Aku belum pernah melihat seorang lelaki yang lebih kacak dari Rasulullah. Aku melihat cahaya memancar dari lidahnya."

Abu Hurairah pernah menyebutkan, "Rasulullah umpama matahari yang bersinar. Aku belum pernah melihat lelaki yang lebih tampan dari Rasulullah."

Rab'ee, anak perempuan Mu'aawaz telah berkata, "Andainya kamu melihat Rasulullah, kamu merasa seolah-olah melihat matahari terbit."

Saidina Ali pernah berkata, "Kali pertama memandangnya, kamu merasa terpesona."

Saidina Jabir Samra mengatakan, "Aku pernah sekali melihat Rasulullah di bawah sinaran bulan dan aku membandingkan wajahnya dengan bulan, akhirnya aku sedari bahawa Rasulullah jauh lebih cantik dari bulan. "

Ka'ab bin Malik mengatakan, "Apabila Rasulullah merasa gembira, wajahnya bercahaya seperti purnama dan dari situ kami mengenali bahawa Rasulullah merasa gembira."

[Rujukan: Muhammad Pembina Umat oleh Naeem Siddiqi]

..... Bersambung ......

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir
Modified by Kapt Ir Dr