11 April 2009

Kebersihan Cermin Diri


Semua orang mudah tertarik dengan wanita yang teliti dengan dirinya terutama kebersihan lahiriah. Selalunya hati kecil kita berasa senang jika melihat keadaan rumah yang teratur dan bersih hasil ketelitian wanita penyeri rumah.

Jiwa kita akan tenang dan lapang bila menghadapi suasana rumah yang begini dari pintu masuk hingga ke dapur dan bilik air. Bila masuk sahaja, hati lapang melihat perabot yang disusun kemas, mainan anak-anak tersusun elok, bilik tidur berkemas rapi, pakaian dilipat kemas, pinggan mangkuk berbasuh, bilik air berbau harum. Semuanya tersusun rapi.


Di satu segi, adalah baik menitik beratkan penjagaan rumah yang bersih. Tetapi akan jadi lebih baik lagi kalau hamba-hamba Allah ini di samping pembersih, juga seorang yang beriman.

Seorang yang beriman, perlu meniatkan segala kerjanya itu untuk Allah. Kalau dia memelihara syakhsiah diri yang kemas untuk tujuan berdakwah, Allah sudah sediakan ganjaran pahala untuknya. Apatah lagi kalau seseorang wanita itu menjadikan rumahnya sebagai medan untuk berdakwah. Lagilah Allah nilai. Rasulullah SAW pernah bersabda:

“Kebersihan itu separuh dari iman”

Kalaulah seorang wanita itu dapat membereskan soal kebersihan diri, anak-anak, suami dan rumatangga dengan baik, orang-orang yang mula hendak berjinak-jinak dengan Islam akan mudah tertarik untuk meneruskan niatnya bagi mendalami dan menghayati Islam.


Sebenarnya soal kebersihan ini adalah sebahagian dari bab fardhu 'ain yang mesti dipelajari oleh umat Islam. Ia dikenali dengan bab Thaharah. Ia menyentuh bab air yang boleh dibuat bersuci dari najis dan hadas (kecil dan besar), cara beristinjak, tentang darah-darah yang keluar daripada wanita dan lain-lain.

Dengan selesainya ilmu fardhu 'ain ini, maka barulah segala amalan lain diterima. Sebab itulah dikatakan, kebersihan itu anak kunci ibadah. Contohnya, kalau cara beristinjak kita tidak betul atau menggunakan air musta'mal, maka bermakna kita membawa nasjid pada badan kita. Dengan sendirinya ibadah sembahyang kita tertolak.

Lihatlah betapa pentingnya peranan wanita yang selesai bab thaharahnya dalam membentuk masyarakat. Kita selalu seminarkan bagaimana hendak mendidik anak yang degil, bagaimana itu, bagaimana ini, tetapi kita sedar yang anak kita degil kerana kecuaian kita dalam menyelesaikan bab fardhu 'ain.


Kerana kejahilan ibu, kita beri anak-anak makan benda-benda yang syubahat. Makanan ringan dibuat oleh tangan-tangan orang bukan Islam yang tidak tentu kesuciannya. Kadang-kala kita sediakan makanan untuk keluarga tanpa dijirus dengan ‘air lalu’ di akhir basuhan dan tidak disertai dengan selawat. Kita tidak ajar anak-anak tentang kesucian rumah hingga seluruh rumah kita bernajis atau mutannajis (terkena najis). Bagaimana Allah hendak terima ibadah-ibadah kita? Tidak hairanlah kalau anak-anak kita keras hati. Kerana darah dan dagingnya dibentuk dari makan minum yang tidak bersih. Sabda Rasulullah SAW:

“Hati itu ditempa dari makan minum.”

Hendaklah kita faham, bersih dan suci adalah dua perkara yang berbeza. Kita mungkin suka melihat rumah yang bersih tetapi belum tentu rumah yang bersih itu suci. Mungkin di lantai rumah yang kelihatan bersih bersinar itu (kerana telah digilap dengan cecair pencuci lantai) dipenuhi air kencing dari kaki yang tidak dibasuk ketika keluar dari tandas. Atau mungkin ketika mencuci najis kanak-kanak di atas lantai itu, kita tidak mengikut kaedah yang betul menurut syariat. Oleh itu, walaupun nampak bersih, tetapi sebenarnya ia tidak suci menurut syariat.


Suasana rumahtangga dan keluarga akan cacat jika para isteri hanya mengambil berat soal-soal kebersihan lahiriah, tetapi tidak menghiraukan kesucian menutut syariat. Sebaliknya, jika kebersihan dan kesucian syariat sama-sama dititik beratkan, rumah akan jadi nyaman dan berseri, lebih-lebih lagi bila dihiasi oleh wanita beriman.

Artikel ini (tidak termasuk gambar) dicopy and paste dari:
http://www.rediesh.com/untuk-wanita/kebersihan-cermin-diri/

==================================================

Yuk teman-teman sekalian, kita kemas bilik. Segan kalau tetamu tengok bilik bersepah kan.. Lagi-lagi kalau tetamu itu adik-adik.. Junior.. Mad'u.. Kan, kan, kan..? Segan seyh..!

=========== :em34: Jom kemas bilik.. Dah final semester, yay! :em34: ===========Justify Full

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir
Modified by Kapt Ir Dr