06 April 2009

Berbicara Dengan Dia


Dan di antara tanda-tanda kebesaranNya ialah kapal-kapal yang belayar di laut seperti gunung-gunung.

Jika Dia mengkehendaki, Dia akan menghentikan angin, sehingga jadilah kapal-kapal itu terhenti di permukaan laut. Sungguh, pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang yang selalu bersabar dan banyak bersyukur.

Atau Dia akan menghancurkan kapal-kapal itu kerana perbuatan dosa mereka, dan Dia memaafkan banyak dari mereka.

Dan agar orang-orang yang membantah tanda-tanda kekuasaan Kami mengetahui bahawa mereka tidak akan memperoleh jalan keluar dari siksaan.

Apapun kenikmatan yang diberikan kepadamu, maka itu adalah kesenangan hidup di dunia. Sedangkan kenikmatan yang ada di sisi Allah lebih baik dan labih kekal bagi orang-orang yang beriman, dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal.

Dan juga bagi orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan-perbuatan keji, dan apabila mereka marah segera memberi maaf.

Dan bagi orang-orang yang menerima/mematuhi seruan Tuhan dan melaksanakan solat, sedang urusan mereka diputuskan dengan musyawarah antara mereka, dan mereka menginfakkan sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

Dan bagi orang-orang yang apabila mereka diperlakukan dengan zalim, mereka membela diri.

Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang setimpal, tetapi barangsiapa memaafkan dan berbuat baik kepada orang yang berbuat jahat maka pahalanya dari Allah. Sungguh, Dia tidak menyukai orang-orang zalim.

Tetapi orang-orang yang membela diri setelah dizalimi, tidak ada alasan untuk menyalahkan mereka.

Sesungguhnya kesalahan hanya ada pada orang-orang yang berbuat zalim kepada manusia dan melampaui batas di bumi tanpa mengindahkan kebenaran. Mereka itu mendapat siksaan yang pedih.

Tetapi barangsiapa bersabar dan memaafkan, sungguh yang demikian itu termasuk perbuatan yang mulia.

Dan barangsiapa dibiarkan sesat oleh Allah, maka tidak ada baginya pelindung setelah itu. Kamu akan melihat orang-orang zalim ketika mereka melihat azab mereka berkata, "Adakah kiranya jalan untuk kembali ke dunia?"

[Asy-Syura, 42: 32 - 44]

=======================================================

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir
Modified by Kapt Ir Dr