03 April 2009

Al-Fatihah


2009, dah 16 tahun ana bergelar pelajar (1993 – 2009). Selama ana belajar ni, kawan yang paling lama satu sekolah dan satu batch dengan ana namanya Nurul Huda binti Mat Janum. Kecil molek je orangnya, selalu digelar Puteri Cinderella, sebab dia memang comel dan masa tu heroin drama bersiri Cinderella namanya pun Nurul Huda juga. Di rumah pun rupanya dia memang digelar “Puteri“ dalam keluarga.

Kami satu sekolah sejak tahun 1997 (SKJ 17) sampai 2003 (SMKA TAHAP). Dulu, kami sama-sama dapat panggilan kedua ke sekolah menengah, sebab nama kami tercicir dalam senarai di PPD. Sekolah tu sekolah asrama, lebih kurang 1 jam dari rumah kami. Kami berdua je dari Jengka tu yang belajar kat sana.

Dulu, masa mula-mula belajar di sekolah tu, ayah dia dan ayah ana selalu bergilir-gilir hantar dan jemput kami dari rumah ke asrama. Ayah dia tu Pengurus Felda, agak sibuk. Tapi selalu juga hantar/jemput kami. Ayah dia tu, baik sangat. Kalau ayah ana tak dapat uruskan beberapa hal pasal sekolah, ayah dia la yang tolong ambil kisah. Macam tu la sebaliknya bila ayah dia pula yang sibuk.

Bila keluarga diorang pindah ke Johor, baru la ayah ana je yang hantar/jemput ana. Tapi masa tu Huda masih belajar di sekolah yang sama. Lepas tamat sekolah, kami ada juga berhubung, lagipun adik ana pun satu batch dengan adik dia, diorang pun rapat juga. Ayah ana pula memang baik dengan kakitangan Felda, jadi memang baik dengan ayah dia.

Tengahari tadi, abang ana mesej ana. Dia kata, "Al-Fatihah.. Bekas Pengurus J17, Mat Janum, meninggal dunia pagi tadi.." Ana.. Ana.. Tak tahu nak kata macam mana.. Ana.. Sedih.. Abang kata. "Abah pergi Rawang dah pagi tadi.. Meninggal kat Hospital Selayang..." Ana.. Susah nak percaya.. :’(

Al-Fatihah buat Allahyarham.. Pak Cik Mat Janum.. Semoga Allahyarham berada dalam golongan orang-orang yang beriman.. Ameen.

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir
Modified by Kapt Ir Dr