15 November 2008

Amalan Kafirun

Mengapa ye, segala kebaikan yang dilakukan oleh orang-orang kafir tidak mendapat pahala? Bukankah mereka juga ada yang baik budi pekertinya, baik bicaranya, baik perilakunya, malah ada yang lebih baik akhlaknya berbanding masyarakat islam masa kini?

Persoalan ini pernah bermain-main dalam kotak pemikiran ana. Namun kerana bimbang akal ini terjerumus ke lingkungan pengaruh kekafiran, maka ana abaikan persoalan ini dari terus diexplore oleh akal yang alhamduliLlah masih waras ini. Dan akhirnya ana temui jawapannya dalam sebuah buku yang menerangkannya dengan ringkas dan padat. Bunyi jawapannya seperti ini…

Seorang lelaki masuk ke dalam sebuah kebun yang luas yang bukan miliknya. Kemudian dia mendapati di dalamnya terdapat buah-buahan dan berbagai jenis makanan dan minuman. Lalu dia pun makan dan meminumnya. Selepas itu dia melakukan kerja di dalam kebun itu, ada pokok yang dicabutnya dan ada yang ditanam.

Kemudian seorang lelaki lain masuk ke dalam kebun itu, dia berkata pada dirinya, “Aku tidak akan melakukan sesuatu di dalam kebun ini sehingga aku bertemu dengan pemilik kebun atau wakilnya.” Dia terus mencari orang tersebut.

Apabila wakil pemilik kebun menemui kedua-dua lelaki tadi, dia menegur kerja-kerja yang dilakukan oleh lelaki pertama, tetapi lelaki itu tidak mengendahkan teguran tersebut. Dia terus melakukan kerja di kebun itu tanpa mendapat kebenaran pemiliknya. Lelaki kedua pula mendengar segala arahan wakil pemilik kebun itu dan melakukan kerja mengikut arahan yang diberikan.

Sekarang, siapakah yang layak menerima upah?

Adakah orang yang masuk ke dalam kebun tanpa kebenaran dan melanggar arahan pemilik yang dibawa oleh wakilnya layak menerima upah? Adakah dia layak menerima upah walaupun ada kerja baik yang dilakukannya di dalam kebun itu?

Tidak syak lagi setiap yang berakal akan menjawab, upah akan diberikan kepada orang yang mengikut segala arahan pemilik kebun. Orang yang menceroboh dan melakukan kerja mengikut kemahuan sendiri tanpa kebenaran pemilik walaupun ada orang yang melarangnya, tentunya tidak layak menerima upah walaupun sebahagian daripada kerja yang dilakukannya adalah baik.

Begitulah alam ini dan segala isinya. Ia adalah milik Allah. Manakala para RasulNya adalah utusan dan wakil Allah Ta’ala. Orang yang beriman adalah orang yang melakukan amalan berpandukan petunjuk Tuhannya. Manakala orang kafir adalah orang yang menggunakan segala milik Allah tanpa keizinan dan petunjukNya serta pada masa yang sama menentang para RasulNya.

Hm, menarik kan jawapan seperti ini? AlhamduliLlah, Allah memberi jawapan kepada persoalan-persoalan yang pernah mengganggu fikiran.

Namun terfikir pula ana, bagaimana pula halnya jika ada seorang lagi lelaki yang tiba di kebun itu, yang mana dia telah pun menemui wakil kebun dan telah diberitahu apa yang perlu dilakukan dan apa yang tidak perlu dilakukan di kebun itu, tetapi dia tidak mengikut seperti yang telah diarahkan oleh wakil kebun? Bagaimana agaknya nasib dia? Mengikut logik akal, adalah sangat wajar jika dia tidak diberi upah, malah dia harus dikenakan denda jika telah melakukan apa-apa yang merosakkan hasil kebun.

Wahai manusia yang telah diberikan otak, dan otak itu memiliki akal yang sihat dan waras, dan akal yang waras itu gunanya untuk berfikir, berfikirlah.. Wallahu’alam.

[Sumber: Abdul Majid Aziz Az-Zindani, Kitab Tauhid – Diperakui Oleh Fakta Sains, 2004]

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir
Modified by Kapt Ir Dr