19 November 2008

Exam

Minggu Belajar (2 minggu)


Hari Terakhir Peperiksaan (18 Nov 2008)

AlhamduliLlah.. Akhirnya tamat sudah minggu peperiksaan buat diri ini pada hari semalam. Keseronokan habis peperiksaan disambut dengan bermain bowling di Teluk Danga bersama rakan-rakan sekelas (kali pertama main ni, hehe). Apa pun, bukan keseronokan itu yang ingin ana kongsikan kali ini. Tetapi adalah berkenaan dengan tiga perkara ini; usaha + doa + tawakkal.

Pada pandangan ana, otak manusia ini ada berbagai-bagai sifatnya. Ada otak yang macam span, boleh serap air dengan cepat dan boleh diperah air itu bila-bila masa pun. Ada otak yang macam kayu, boleh serap air tapi susahnya nak luahkan balik. Dan ada juga otak yang macam besi yang langsung tak boleh serap air, malah melantunkan balik air tu.

Usaha. Oleh kerana berbagai macamnya otak manusia, maka masing-masing akan mempunyai cara belajar yang berbeza-beza. Ada yang cukup sekadar belajar di kelas, ada yang perlu belajar balik pada waktu pagi buta di bilik, dan ada yang sangat-sangat memerlukan study group untuk lebih memahami ilmu. Maka fikirlah cara belajar yang batul-betul sesuai dengan diri kita dan cuba sedaya upaya untuk lebih mengefisyenkan cara belajar itu. Kalau tidak, sampai bila-bila pun otak kita hanya akan menjadi seperti kotak yang kaku dan beku, sedangkan otak itu perlu bergerak aktif seperti bola yang sfera.

Usaha juga perlulah sesuai dengan masa yang ada. Bak kata cikgu-cikgu dulu, jangan belajar waktu lepas asar sampai habis maghrib, ilmu tak kan masuk. Tapi belajarlah waktu sebelum subuh sebab suasana yang hening itu lebih menenangkan fikiran dan ilmu mudah diserap. Usahakan bangun pagi seawal yang mampu. Mungkin juga lebih baik jika disediakan nota ringkas , kecil dan padat untuk setiap bab bagi setiap subjek. Sekurang-kurangnya ada juga bekalan untuk dibaca pada waktu last minute nanti.

Doa. Ada banyak doa penerang hati yang telah kita pelajari sepanjang hidup ini. Namun untuk waktu peperiksaan ini, ana lebih berminat untuk membaca Doa Kanzul 'Arasy dan Doa 'Akasyah dalam Majmu' Syarif. Ha, mungkin ada yang tidak pernah dengar apa itu Majmu' Syarif. Carilah sendiri ya. Doa-doa ini ana baca sebelum dan selepas menjawab soalan peperiksaan, lebih kurang 15 minit sekali baca. Kalau tak silap ana, Doa Kanzul 'Arasy dilabelkan sebagai penghulu segala doa (tak pasti).

Ana amalkan doa ni sejak ambil SPM dulu lagi, dan berterusan sampai sekarang. AlhamduliLlah, hati sangat tenang ketika menjawab soalan dan akal sangat yakin dengan jawapan yang diberikan. Bagi ana, isu betul atau salahnya kefahaman ana semasa menjawab soalan bukanlah isu utama, tapi ketenangan dan keyakinan itulah yang lebih diperlukan dan disyukuri. Tak ada gunanya kalau tahu apa jawapan yang betul, tapi gabra semasa menjawab, akhirnya tangan menggeletar dan menghabiskan masa, alangkah ruginya..

Tawakkal. Ini pula petua dari mak ana. Lepas dah habis usaha dan doa semua, masa on da way ke dewan peperiksaan tu, bacalah Surah Al-Insyirah banyak-banyak. Bagi yang uzur syar'ie pula, bacalah "Rabbana yassir, wa la tu'assir" banyak-banyak. Sebabnya? Tengoklah pada maksud surah tu ya. Tafsirannya amat menenangkan hati, dan rasa tawakkal itu akan bertambah-tambah lagi. Then waktu kaki melangkah masuk ke dewan peperiksaan, bacalah "BismiLlahi tawakkaltu 'alaLlah.... (ila akhir ayat)", insyaAllah Allah akan permudahkan urusan kita sepanjang berada dalam dewan.

Hm.. Macam ada lagi perkara yang nak dikongsikan berkenaan hal belajar dan peperiksaan ini. Tapi nantilah, lain kali. Wallahu'alam.

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum...
boleh tak bagi lagi tips2 belajar n exam?
thanks

permata said...

wa'alaikumussalam...
hm, tips macamana tu ye?tindakan2 utk persediaan exam ke?

Post a Comment

Design by Abdul Munir
Modified by Kapt Ir Dr