05 November 2008

Makna "Ilah"

Bismillah..

Baru-baru ni ana baca balik buku tazkirah ana. Terasa nak kongsi tentang sesuatu yang amat penting dalam kehidupan ni. Makna ‘ilah’ dalam dua kalimah syahadah.. Ana tidaklah mahu membuat perbincangan yang sangat terperinci, kerana ana pun bukanlah insan yang begitu arif dalam penyampaian ilmu tauhid ini.

Bermaksud “Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah”. Kalimah ‘ilah’ terdapat dalam penyaksian yang pertama (La ilaha illaLlah).
Dari segi bahasa, kalimah ‘ilah’ menjadi ‘aliha’ yang bermaksud:
i. ‘sakana-ilaihi’ (merasa temteram kepadaNya),
ii. ‘istajarabihi’ (memohon perlindungan denganNya),
iii. ‘isytaqo-ilaihi’ (yang ditujukan rindu padaNya) dan
iv. ‘wuli’abihi’ (yang paling dicintai padaNya).

Jika diamati, keempat-empat makna ‘ilah’ ini menepati ciri-ciri Allah yang disembah oleh manusia yang menyerah diri padaNya. Tepat sekali apabila Allah itu diingati, hati dan jiwa pasti akan merasa tenteram (Ar-Ra’d: 28). Tepat sekali bahawa hanya Yang Mencipta yang mampu memberikan perlindungan kepada yang diciptaNya. Tepat juga bahawa hanya kepada Allah jualah kerinduan dan kecintaan itu mesti ditujukan. Lihatlah betapa indahnya Bahasa Arab yang dipilih oleh Allah sebagai bahasa Syurga ini.

Keempat-empat maksud ini akan mewujudkan ‘‘abada’ (pengabdian) iaitu:
i. ‘kamalul-mahabbah’ (yang sempurna percintaannya),
ii. ‘kamaluttadzallul’ (yang sempurna penghinaan diri di hadapanNya; sujud) dan
iii. ‘kamalul-khudhu’’ (yang sempurna ketundukan padaNya; terhadap hukum-hukumNya)

Dari segi istilah pula, kalimah ‘ilah’ menjadi ‘al-ilahu’ yang bermaksud:
i. ‘al-marghub’ (yang diharapkan),
ii. ‘al-marhub’ (yang ditakuti),
iii. ‘al-masbu’’ (yang diikuti) dan
iv. ‘al-mahbub’ (yang dicintai)

Amati pula keempat-empat makna yang tersebut di atas. Benarlah bahawa Allah itulah yang diharap-harap pertemuannya oleh para mutaqarrabun (orang-orang yang mendekatkan diri padaNya). Allah itulah yang benar-benar perlu ditakuti amaran-amaran dan azab-azabNya. Allah itulah yang mesti dipatuhi dan diikuti perintah-perintah dan suruhan-suruhanNya. Dan Allah itu jugalah yang amat dicintai oleh para mukminin (orang-orang yang beriman).

Keempat-empat makna itu tadi akan merujuk kepada ‘al-ma’bud’ (yang diabdikan diri padaNya @ yang disembah) iaitu:
i. ‘sohibul-wilayah’ (pemilik autoriti),
ii. ‘sohibuttho’at’ (pemilik ketaatan) dan
iii. ‘sohibul-hakimiyyah’ (pemilik keadilan)

Itulah Allah; Pemilik autoriti ke atas seluruh makhluk ciptaanNya, Pemilik segala macam ketaatan oleh makhluk-makhlukNya dan Pemilik keadilan buat kemaslahatan makhluk-makhlukNya.

Dialah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Maha Pemurah kepada sekalian makhlukNya dan Maha Penyayang kepada orang-orang yang beriman kepadaNya.

Wallahu’alam.

* Sebarang pembetulan/pembaikan pada post kali ini, harap dapat disegerakan tegurannya, bimbang ana tersalah faham tentang kalimah tauhid ini. Terutamanya teguran daripada mereka yang sama-sama menyertai pengisian tentang hal ini dahulu.


0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir
Modified by Kapt Ir Dr