26 April 2017

Keep Calm and Re-Blogging

Bismillahirrahmanirrahim..

"Alhamdulillah.." Begitulah luahan blogku apabila tuannya kembali menatap wajahnya. Hehe.

Dulu, blog ditinggalkan sepi dek kerana kehadiran laman sosial FB yang semakin hari semakin canggih dengan segala fungsinya. Kini, tidak mustahil FB pula bakal ditinggalkan kerana fungsinya kini lebih kepada platform niaga. Hampir 80% newsfeed di FB saya adalah promosi-promosi jualan atas talian.

Bagi mereka yang kurang gemar shopping seperti saya, sudah tentu ia mengganggu fikiran. Jika dulu seronok membaca kisah-kisah penuh pengajaran dalam setiap jalur kehidupan rakan-rakan FB, kini semua kisah-kisah tersebut akan berakhir dengan hashtag #ProdukSekianSekian.

Demi tidak mahu mengguris perasaan sendiri dan perasaan rakan-rakan FB, maka dengan ini saya mulakan kembali gerak jari ini untuk menulis di blog. Tapi jika mahu shopping, saya sudah tahu mahu cari siapa di FB. :-)

Sebenarnya sudah lama saya merasakan bahawa menulis di blog ini lebih tenang. Tidak pernah ada rasa tamak mahu mengumpul like, comment atau share. Emosi juga lebih terkawal ketika menulis. Jarang ada hasutan untuk saling membalas komen dan berbalas hujjah dengan penuh emosi seperti yang selalu terjadi di FB.

Tanpa kita sedari, setiap kali terbaca petikan berita atau kisah di FB, pasti ada rasa mahu share dengan caption pendapat mengenai isu tersebut. Sedangkan tidak semua isu kita perlu komen. Teringat kata-kata hikmah yang berbunyi, "Semakin banyak berbicara, semakin banyaklah salahnya. Semakin banyak salahnya, semakin banyaklah dosanya."

Sedangkan jika di blog, penulisan lebih banyak bergantung kepada tajuk post. Setiap post pula ada kategori atau label masing-masing. Maka ia akan lebih bersifat artikel, dan bukannya ulasan atas kisah-kisah yang tidak dapat dipastikan kesahihannya. Malah penulisan blog juga kelihatan lebih professional kerana kebanyakannya akan menggunakan ejaan penuh.

Teringin sekali kembali menjadi seperti dulu. Semoga penghijrahan kembali ini akan jadi lebih baik daripada yang dulu. Blog ini perlu dikemaskini semula. Perlu lebih pembacaan agar ada sesuatu untuk dikongsikan.

Akhir kata, marilah kita beramai-ramai kembali mengaktifkan blog kita. Sungguh, di sini ruang perbincangannya lebih tenang. Mudah-mudahan ia memberi manfaat kepada kita semua, inshaAllah. :-)

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir
Modified by Kapt Ir Dr