11 June 2017

Ujian Ramadan 1438

Bismillahirrahmanirrahim..

Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat dan salam buat Nabi Muhammad S.A.W, rasul utusan Allah.

Ramadan 1438. Telah tertulis bahawa kami akan diuji dengan ujian yang tak kami sangkakan. Tanggal 31 Mei 2017, anakanda kami yang ketiga, Atikah Humaira binti Mohd Zulhelmi disyaki menghidap kanser. Namun sehingga hari ini (11 Jun 2017) kami masih belum tahu apakah jenis kanser yang dihidapi. Kami masih berharap dan berdoa agar keputusan ujian sampel sel nanti menunjukkan bahawa Atikah tidak menghidap sebarang kanser. InshaAllah, amiiin. Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa atas segala perkara.

Ramai yang bertanya apa simptom yang Atikah alami. Dalam post ini akan saya tuliskan beberapa simptom yang saya perasan. Kebanyakannya simptom biasa, yang saya menyesal kerana mengabaikannya dulu. Allahuakbar. Tangisan-tangisan saya untuk Atikah bukan kerana mempersoalkan mengapa Allah uji kami dengan ujian ini, tapi lebih kepada menyesal kerana saya abaikan tanda-tanda yang Atikah tunjukkan. Atikah seolah-olah cuba beritahu yang dia sakit dan tidak selesa, tapi saya tak faham. Anakandaku Atikah, maafkan ummi... T_T

1. Tidak meniarap (menyusur), terus merangkak.

Jika ada yang perasan, saya pernah post tentang ini di FB saya. Ya, Atikah meniarap sekejap, tidak menyusur, tapi terus berusaha mengangkat perut dan merangkak. Nampak biasa kan? Allahuakbar. Tapi tak semestinya ini petandanya. Cuma kemungkinan sahaja. Waktu ni Atikah sangat cergas dan ceria.

2. Tidak mahu tidur meniarap, berkeras mahu telentang.

Mulanya saya fikir dia hanya "tidak suka", tapi rupanya dia "tidak selesa". Bukan saja mahu telentang, malah lebih selesa jika telentang dan mendongak. Seperti jika kita tidur berlapikkan bantal di belakang badan. Macam orang pregnant, kan selesa begitu. Mendongak pula mungkin kerana lebih baik untuk pernafasannya.

3. Merangkak perlahan-lahan dan berhati-hati.

Atikah mula merangkak pada umur 7 bulan. Biasanya makin lama merangkak makin laju, kan? Tapi pada usia 10 bulan, Atikah masih merangkak perlahan-lahan dan berhati-hati. Seolah-olah ada sesuatu yang sedang dikendongnya. Allahuakbar. Sesuatu yang saya perasan tapi saya abaikan. Disebabkan Atikah sudah pandai berdiri sambil berpaut, jadi saya abaikan kelainan pada fasa merangkak tu.

4. Berguling ketika menyusu.

Ini berlaku dalam dua minggu sebelum saya bawa Atikah ke klinik. Mahu menyusu waktu tengah malam itu biasa. Berguling waktu menyusu pun biasa, kan? Mulanya saya fikir kerana dia kepanasan, rupanya lagi sekali, dia tidak selesa.

5. Tidak lalu makan.

Biasanya Atikah makan banyak juga. Setiap kali suap abangnya Ammar dan kakaknya Asma, saya akan penyek-penyekkan nasi tu dan suap Atikah. Tapi tiba-tiba Atikah tak lalu makan, mendadak. Dia hanya mahu sup, yang lain dari tu hanya akan dikemam dan diluak.

6. Kuat berpeluh dan berbau.

Berpeluh yang menyebabkan berbau terutamanya ketika menyusu. Bau ni saya perasan di bahagian kepala, sebab masa menyusu hidung memang dekat dengan kepala anak.

7. Bengkak kelopak mata atas.

Dalam masa seminggu, kelopak mata Atikah bengkak. Dibawa ke klinik, dirujuk ke HSI, JB. Doktor di klinik pakar mata HSI beri antibiotik untuk dua minggu. Kemudian saya minta follow up di HAT Tengku Mizan, Wangsa Maju, KL sebab kami dah nak balik KL. Tak sempat further follow up tentang mata, kami perasan tanda yang ke-8.

8. Perut kembung dan terasa ada benda keras di bawah perut.

Masa ni dah hampir sebulan mata Atikah bengkak. Saya tanya suami, "Perut Atikah keras, kan?" dan suami pun mengiyakan. Sebab suami selalu urut-urut badan anak dan mandikan anak. Jadi dia pun perasan. Mulanya saya fikir tahi keras, tapi kerasnya lagi keras daripada tu. Esoknya terus bawa Atikah ke klinik. Dengan sekali pegang je, doktor KK DTHO discuss dan decide untuk dirujuk ke bahagian surgery, paeds HKL.

Terus pack barang untuk duduk wad seminggu. Di klinik pakar pediatrik bahagian surgery HKL, dengan sekali pegang juga, doktor terus check ikut punggung. Nyata bukan tahi. Doktor minta buat ultrasound terus. Tapi sebab dah petang, tak sempat buat. Kami balik rumah dulu dan datang balik pagi esoknya. Esoknya sebelum 8:00 pagi lagi kami dah sampai HKL.

Sekian dulu untuk post kali ni. Sungguh tak sangka saya akan menaip tentang ini hari ini. Kelemahan saya, adalah bila anak sakit. Dan Allah uji saya dengan ujian kesihatan anak.

Buat masa ni keputusan ujian sampel sel Atikah masih belum keluar. Walaupun doktor dah confirm ia kanser, tapi belum tahu jenis kanser. Kami masih berharap dan berdoa bahawa ia bukanlah kanser. Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa, kan? Kami takkan putus berdoa agar Atikah tidak menghidap sebarang kanser.

Mohon doakan Atikah kembali sihat seperti sediakala, dan memberi respon +ve pada setiap rawatan yang diberi. InshaAllah. Mudah-mudahan Allah pelihara kita semua dari sebarang penyakit kronik. Amiiin.

Wallahua'lam.

1 comments:

Twinkletwinklelittlestar said...

assalamualaikum ummu atiqah,
moga aisyah terus tabah.
stp ibu ayah ingin yg terbaik untuk anak
aisyah, wani pon pernah rasa menyesal once I'm lost my 2nd child in 13 days of life
sbb tak dpt beri yg terbaik pada adik arya
tp itu semua takdir
malahan yg berlaku semua adalah aturan dan kehendak Allah
ada one sister told me, jgn pernah menyesal, it's a faith. jgn pernah menyesali takdir. move on. think what next, moga Allah mudahkan semuanya.
don't give up
moga Allah mudahkan semuanya
krn ujian Allah beri pada manusia yg layak
keep doa, n mohon dipinjamkan kekuatan drpd Allah
hanya Allah tempat kita bersandar
hugs from ummu arya

Post a Comment

Design by Abdul Munir
Modified by Kapt Ir Dr