21 October 2017

Tak Sempat Lipat Kain? Ini Tips Untuk Anda.

Pakaian adalah satu keperluan yang kita gunakan setiap hari. Justeru, tidak boleh tidak pakaian haruslah diuruskan setiap hari tanpa gagal. Jika sekali kita culas dalam mengurus pakaian, maka ia akan menjadi satu tabiat yang sukar untuk dipulihkan kembali. Apatah lagi jika tabiat itu sudah sebati dalam diri sejak kecil lagi.

Namun, hari demi hari ramai dalam kalangan kita yang sudah muak untuk menguruskan pakaian atas berbagai alasan seperti tidak sempat, sudah bosan, sakit pinggang atau malas. Seringkali juga pakaian terkumpul berhari-hari atau berminggu-minggu tanpa dilipat dan disusun dalam almari.

Jadi hari ini saya kongsikan beberapa tips dalam pengurusan pakaian agar lebih teratur, menjimatkan masa dan tenaga.

1. Hanya SATU atau DUA (baju putih diasingkan) raga baju kotor untuk satu rumah. Jangan sesekali biasakan satu raga satu bilik atau satu raga setiap orang, kerana ia memerlukan banyak masa dan tenaga untuk membawa semua raga ke mesin basuh.

2. Setelah baju dibasuh dan dikeringkan oleh mesin, gunakan HANGER untuk menjemur semua pakaian, kecuali kain yang tidak boleh digantung seperti cadar, selimut, tuala, langsir dll. Setkan WARNA HANGER untuk setiap orang. Gantung pakaian terus mengikut warna hanger masing-masing.

3. Semasa menjemur, SUSUN pakaian terus mengikut warna hanger tadi, ia akan memudahkan proses mengangkat pakaian nanti.

4. Setelah pakaian kering, boleh terus angkat dan masukkan ke dalam almari pakaian masing-masing, mengikut warna hanger. Tak perlu lipat, yeay!

5. Hanya lipat kain-kain yang tidak digantung tadi. Lipat sambil berdiri je sis, sebab senang sangat kan lipat cadar, tuala, dll tu. Pakaian dalam dimasukkan ke dalam bakul kecil secara berasingan mengikut individu.

Siap! Jimat masa dan tenaga tak? Dulu sakit pinggang lipat kain, ambil masa yang lama sebab baju anak-anak dilipat sekali dengan seluar sepasang-sepasang. Tambah pula ada tangan-tangan kecil tolong melipat sekali, mereputlah kita depan TV lipat kain berkali-kali. Sekarang dah tak perlu lagi duduk lama melipat kain. Mata pun dah tak serabut lagi. :-)

Bonus Tips:

1. Pakaian-pakaian yang jarang dipakai hendaklah dilipat untuk menjimatkan ruang. Bagi pakaian yang sudah tidak digunakan seperti pakaian bayi baru lahir, simpan dalam kotak atau beg berzip. Saya beli beg kecil-kecil untuk setokin dan topi bayi, beli di Eco Shop je. Dah nak ada baby baru nanti baru keluarkan semula. :-)

2. Almari mahal? Tak perlu almari mahal-mahal, kerana jika pakaian disusun kemas, tiada pintu almari pun tiada masalah. Cukup dengan DOUBLE POLE GARMENT RACK pun sudah memadai untuk setiap orang. Hanya RM30/set ketika promosi di Tesco. Susunlah semua rack dengan elok, kalau bijak menyusun boleh nampak macam closet tau.

Garment rack boleh bertahan lama jika kita menggunakannya dengan betul dan pandai menjaganya. Setkan tiang belakang tinggi, dan tiang depan pada kedudukan paling rendah. Saya guna almari dan rak berpalang sedia ada di kuarters kami. Sebelum ni guna garment rack sahaja. Kalau balik kampung berbulan-bulan waktu berpantang pun saya bawa garment rack tu.

Sekian saja perkongsian dari saya. Para suami jangan merungut kalau isteri minta beli hanger banyak-banyak lepas ni. Untuk kekemasan rumah anda juga. Beli hanger di Eco Shop je, yang penting seragam.

Jika ada yang mahu tambah tips, sangat dialu-alukan untuk berkongsi! Terima kasih.

*Terpaksa jemur kain dalam rumah, sebab kuarters kami tak ada balkoni mengadap ke luar. Jika menjemur kain di luar rumah, pastikan pakaian dijemur secara terbalik bagi mengurangkan risiko warna pakaian luntur.

1 comments:

cik Jaja said...

Bagus idea akak ni. Melipat kain memang ambil masa... kalau gantung-gantung je sonang lah, hehe

Bukan senang masa nak kemaskan je tapi senang waktu nak cari baju juga tu

Post a Comment

Design by Abdul Munir
Modified by Kapt Ir Dr