11 January 2009

Palestin, Di Mana Kita?

Bismillah..

Hari ini, sudah lebih separuh abad Yahudi laknatuLlah berusaha merampas bumi Palestin dari tangan umat Islam. Babarapa hari lepas, Israel mulakan semula gencatan senjata (yang tidak mustahil akan dilanggar lagi oleh mereka), dan kelmarin Hamas juga lakukan gencatan senjata. Akhbar-akhbar mangumpamakan, kini keadaan Palestin sepuluh kali lebih teruk dari bahana gempa bumi, masyaAllah!

Apakah peranan kita dalam isu ini? Oleh kerana kita beragama Islam, ana kira kita hanya diberi pilihan untuk menjadi salah satu daripada beberapa peranan ini; penonton, penyokong atau pendokong! Peranan-peranan ini bagaikan sama, tapi tak serupa. Sama, tapi samar! Ana jelaskan di sini apa bezanya antara ketiga-tiga peranan ini dengan mengambil contoh permainan bola sepak.

Penonton - Tiap kali tiba musim perlawanan bola sepak, banyak sekali penonton yang turut serta menyaksikannya. Hampir setiap rumah akan ada sahaja mata yang ingin menonton perlawanan ini di kaca TV. Namun hakikatnya, tak semua yang ingin menonton itu benar-benar ingin menonton perlawanan itu, sebaliknya mereka hanyalah sekadar mahu mengisi masa lapang, mengelakkan kebosanan atau mungkin kerana terpaksa menontonnya (sebab abang yang lebih tua pegang remote control). Maka terjadilah tontonan itu seperti masuk mata kanan, keluar mata kiri. Tiada sebarang perasaan. Ingin sahaja ditukar siaran itu kepada yang lain.

Penyokong - Penyokong perlawanan bola sepak biasanya (atau sememangnya) adalah orang-orang yang sangat meminati permainan ini (walaupun ada yang tak reti main pun sebenarnya). Ada yang sanggup tidak tidur malam kerana ingin menyaksikan aksi-aksi hebat pemain idola mereka di kaca TV. Tak kurang juga yang sanggup berJAULAH (bermusafir @ berjalan jauh) semata-mata kerana ingin menyokong pasukan kegemarannya. Harga tiket yang mahal pun tak kisah, boleh menabung katanya. Bagi mereka, memberi sokongan sahaja sudah dapat memuaskan hati dan perasaan mereka, apatah lagi jika pasukan yang disokong itu menang dalam perlawanan, pasti terkinja-kinja (maaf, bahasa kasar) mereka melompat kepuasan.

Pendokong - Perlawanan bola sepak tidak akan berlangsung tanpa adanya pemain bola sepak. Tidak kisahlah pemain itu sudah mahir bermain atau baru merangkak-rangkak hendak memulakan langkah, pemain itu tetap menjadi tonggak utama dalam perlawanan nanti. Masa dan wang sanggup dipertaruhkan demi memastikan diri mendapat latihan yang secukupnya. Baginya kemenangan adalah segala-galanya, kepuasan yang tidak terhingga! Akan dipikul amanah sebagai pendokong ini demi kegemilangan negara (contohnya). Jika tiada dia, maka punahlah pasukan itu! Biar cedera seteruk mana, selagi kaki itu mampu dihayun, maka akan terhayunlah ia. Dikorbankan dirinya demi bola sepak hingga hujung nyawa.

Hm. Agak-agaknyalah, dalam isu Palestin ni, di mana kita ye?

"Kemenangan itu pasti buat umat Islam!" Yakin. Kita semua sangat yakin akan hal kemenangan ini. Namun sebagai umat Islam itu sendiri, apakah kita hanya mahu menjadi penonton? Yang apabila kemenangan itu datang, kita hanya mampu menepukkan tangan tanpa wujud sedikit pun rasa 'izzah (bangga, gah) dengan Islam, masih tiada perasaan? Yang kadang-kadang telinga sudah bosan mendengar isu Palestin ini, dan mata sudah jelek melihat kesengsaraan saudara seaqidah dengan kita.

Setidak-tidaknya jadilah penyokong dengan menyertai himpunan-himpunan keamanan di sekitar negara. Walaupun mungkin kesannya kita tak nampak sekarang, sekurang-kurangnya kita berani bersuara mengenai isu ini. Juga tidaklah salah jika kita sama-sama menyahut ajakan berpakaian serba hitam sepanjang hari untuk menyatakan kesedihan kita akan keadaan saudara-saudara kita di Palestin. Ana bingung bila masih ada kawan yang bertanya, "Kenapa, apa gunanya kita pakai serba hitam? Takpe lah, aku dah boikot, tak payah pakai baju hitam pun takpe." Aneh, kenapa bila diajak berpakaian mengikut tema sesuatu perayaan, kita tak bertanya apa sepatah pun? Baju khas merdeka contohnya. Hm.. Tapi lepas tu bila ditanya pasal boikot, dia kata "Dalam masa terdekat ni lah. Tapi KFC dengan Mc D tu susah pulak." Sedihnya.. Ana rasa macam nak pakai baju hitam lagi sebab sedih dengan kawan seorang ni.

Bagaimana pula dengan pendokong? Itulah mereka yang berjuang di Tanah Palestin, menyerang balas bedilan Yahudi, merawat saudara-saudara kita di sana, menyumbang makanan pada mereka. Kita di Malaysia juga boleh menjadi pendokong kan? Dengan memboikot barangan Yahudi laknatuLlah, menderma tanpa rasa jemu pada rakyat Palestin, dan jangan dilupakan senjata kita yang paling berkesan, DOA! Juga jadilah pendokong isu umat Islam untuk jangka masa yang panjang, dengan menyebar luaskan dakwah dan tarbiyah!

"Di mana kita?"

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir
Modified by Kapt Ir Dr